اهداف ما

اهداف بنیاد امید اخباراتی

 

عبارتند از اهداف فرهنگی و هدف‌های خیرخواهانه، در راستای بالفعل کردن و تحقق بخشیدن به آنچه که تاکنون از آنها گفته‌ایم. از آنجا که مسیر طولانی و پیچیده‌ای پیش رو داریم، دقت نظر و کوشش‌مان معطوف بر این بوده است که هدف‌ها به گونه‌ای انتخاب و تعیین شوند که با داشتن ویژگی‌هایی همچون زمینه‌ساز بودن، دست‌یافتنی بودن و در برخی موارد زودبازده بودن، راه مان را هموار و گام‌مان را همواره سازد.

اهداف فرهنگی نیز دو دسته‌اند:

نخست : تدوین طرح‌های فرهنگی و تولید محصولات فرهنگی

هم اکنون بنیاد مهرامید اخباراتی با ایجاد چند کارگروه تخصصی و با داشتن فکر و ایده‌هایی هم راستا با رسالت خود، راساً محتوا و تدوین طرح‌هایی فرهنگی تولید می کند و با استفاده از امکاناتی که فراهم است، توانسته محصولات این طرح‌ها را نشر دهد.

در این راستا، 1- اهداء محصولات فرهنگی در قالب کتاب، فیلم، مستند، کلیپ، سی دی، آپ و برنامه‌های نرم‌افزاری، متناسب با مراکز فرهنگی و پرورشی، دانشگاه‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها، فرهنگسراها، مراکز تعلیم و تربیت و 2- تبادل فکری با صاحب نظران و اندیشمندان در جهت برگزاری همایش و نشست‌هایی در تجلیل از بزرگان، نخبگان، ستارگان در تمامی رشته‌های علمی، فرهنگی، ادبی، هنری و… از اهداف آتی بنیاد مهرامید اخباراتی هستند.

دیگر: حمایت از طرح‌های فرهنگی و مشارکت در فراهم آوری زیر ساخت ها

یقینا ما و چندین و چند موسسه فرهنگی نمی‌توانیم پاسخگوی تمامی نیازهای جامعه فرهیخته، دانشمند و نخبگان باشیم و حتی نمی‌توان ادعا کرد که با حمایت‌های صرفا معنوی، آموزشی و فرهنگیِ گسترده می‌توان بخش قابل توجه‌ای از استعدادهای انسانی و نخبگان جامعه خود را کشف و پروراند. دیده ها و شنیدهای‌مان کم نیست از اینکه چه بسیار استعداد‌ها، هوش‌ها و ذکاوت‌ها زیر خاک مسکنت و کمبود امکانات اولیه مادی مدفون و از دست رفته و چه نخبگانی، رنجور از محنت فقر، توانمندی خویش را از یاد برده‌اند.

در نتیحه یکی از انگیزه‌های مشارکت بنیاد مهرامید اخباراتی در فراهم آوری زیرساخت‌ها و حمایت از طرح‌های فرهنگی، توجه همه جانبه به مساله نخبگان و پروش آنها به عنوان سرمایه‌های ارزنده جامعه است، از این رو اهدافی در چشم‌انداز فعالیت‌های مجموعه بنیاد تعریف شده‌اند که امید است اجرایی نمودن‌شان گامی موثر در جهت رفع برخی از این دست مشکلات باشند که از جمله می‌توان به هدف‌های زیر اشاره کرد:

1- اعطاء و پرداخت تسهیلات مالی و کمک هزینه برای ارتقاء سطح کیفی آموزش و پرورش دانش‌آموزان، دانشجویان،معلمان، فرهنگیان و افراد تأثیرگذار و شایسته بخش‌های مختلف جامعه به منظور نخبه‌پروری، افزایش دانش، تحصیلات و آگاهی افرادی که در اشاعه فرهنگ جامعه می‌توانند کمک ‌کنند.

2– پرداخت وام برای رفع نیازهای تحصیلی، تحقیقی و معیشتی دانشجویان، اساتید دانشگاه، دانشمندان، مخترعان، پژوهشگران، نویسندگان، نخبگان، مشاهیر، ستارگان و همچنین نشریات، موسسات و کلیه زمینه‌های مرتبط با اهداف بنیاد مهر امید اخباراتی.

4– تخصیص تسهیلات، ایجاد و ساخت مکان‌های فرهنگی اعم از مدرسه، فرهنگسرا، کتابخانه، موزه، دانشکده یا دانشگاه و … در راستای استفاده خدمات فرهنگی (با امکانات پیشرفته و واگذاری آنها به صورت قراردادهای اجاره بهاء حداقلی به وزارت‌خانه‌ها، پس از اخذ مجوزات و تائیدهای لازم از مراجع ذی صلاح.

5– در اختیار قراردادن زمین به صورت اجاره به وزارت‌خانه‌ها و مراکز و موسسات وابسته، به منظور استفاده در راستای اهداف و وظایف آنان اعم از وزارت محترم فرهنگ و ارشاداسلامی، وزارت محترم علوم ارتباطات و فناوری، وزارت محترم آموزش و پرورش، وزارت محترم ورزش و جوانان، وزارت محترم کار و رفاه اجتماعی، وزارت محترم بهداشت – درمان و وزارت محترم کشور، مشروط به خدمات‌رسانی به شهر و شهروندان با تشخیص و تایید بنیادمهر امید اخباراتی و اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح.

6 – تأمین بخشی از هزینه‌ها به صورت یارانه‌های حمایتی از تولید، انتشارات، ترویج و آموزش مفاهیم مفید، متعالی و فرهنگی طبق روش‌های پیشرفته اعم از کتاب، فیلم، مستند، انیمیشن، تئاتر، فیلم سینمایی و غیره با هماهنگی مراجع ذیصلاح بدون انتفاع برای بنیاد مهر امید اخباراتی.

7– حمایت مادی و معنوی از فعالیت‌های دینی و مذهبی و پژوهش در مسایل اعتقادی و تشکیل جلسات معارف قرآن و ائمه اطهار(ع).

اهداف خیریه بنیاد مهرامید اخباراتی

امروز، درخت فعالیت‌های نوع دوستانه بنیاد، همان نهال نشانده به دست پدربزرگ است که قریب سی سال از آن می‌گذرد. عمده‌ترین آنها عبارتند از:

1– تلاش در جهت تسکین آلام و همدلی با عزیزان کم درآمد و خانواده‌های بی‌سرپرست یا بد سرپرست، معلولان، جانبازان عزیز و خانواده‌های محترم شهداء، سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان، حادثه‌دیدگان از طریق ایجاد مراکز حمایتی شایسته.

2 – واریز مستمری‌های منظم برای دانش‌آموزان، دانشجویان، بانوان سرپرست خانوار، خانواده‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست و سایر اشخاص پس از کارشناسی که به تصویب هیات امناء بنیاد مهر امید اخباراتی خواهد رسید.

3- فعالیت در جهت تسهیل امر اشتغال و ازدواج جوانان.

4- اقدام و مشارکت در ساخت و راه اندازی سرای سالمندان، درمانگاه و بیمارستان، یتیم‌خانه و همچنین حمایت از مجموعه‌های فعالیت‌های انسان دوستانه.